COBI 5840 Stíhací letoun MIG-29 Požadavky sovětského velení z roku 1969 na nové letadlo, které by bylo protiváhou americkým strojům byly tak vysoké, že během vývoje v 70. letech muselo Rusko s ohledem na extrémní náklady program přerušit a rozdělit do dvou větví. Tak vznikl lehký stíhač MiG-29 a těžší stroj Suchoj Su-27. MIG-29 z konstrukční kanceláře Mikojan-Gurevič vzlétl poprvé z Nižnenovgorodského podnikového letiště 6. října 1977. Stíhač byl vyvinut jako protiváha amerických strojů F-15 Eagle a F/A-18 Hornet a jeho výroba probíhá dodnes. Zajímavostí MiGu-29 je bezesporu tvar trupu, který se podílí na celkovém vztlaku až ze 40%. V době vzniku šlo o konkurence schopný stoj, který byl exportován do většiny zemí bývalé Varšavské smlouvy. MiG-29 je mimo jiné vybaven systémem IRTS pro zaměření cílů na základě tepelné stopy, který je však náchylný k rušení, nicméně v době svého vzniku šlo o obávaný zbraňový systém. Všechny státy, které provozovaly stroje MiG měly jeden společný problém a to chronický nedostatek kvalitních náhradních dílů. Zásobování náhradními díly tak zrcadlilo ekonomické problémy celého východního bloku. MiG-29 se stále vyrábí v Indii pod licenčním názvem BAEZ. 21 MiGů vlastní USA, které je používají k nácviku bojových situací. Celkem vzniklo 14 různých verzí. Dodnes bylo vyrobeno více než 1 600 kusů. rozměry: délka trupu 17,32 m, rozpětí křídel 11,36 m, výška 4,73 m hmotnost (prázdný) 10 900 kg maximální vzletová hmotnost 18 480 kg pohonná jednotka 2 x dvouproudový motor Klimov RD-33K každý o tahu 49,4 kN (86,4 kN s přídavným spalováním) maximální rychlost 2 445 km/h (Mach 2,3) akční rádius 700 km maximální dolet 1 430 km objem palivových nádrží 3 630 kg maximální letová hladina 18 013 m stoupavost 300 m/s posádka 1 osoba výzbroj kanón Gryazev-Shipunof GSH-30-1 ráže 30 mm + 6 podvěsů pro rakety o celkové hmotnosti až 3 500 kg Technické specifikace se mohou změnit bez výslovného upozornění. Obrázky mají pouze informativní charakter.